woensdag 12 juni 2013

Avontuurlijk Boodschappen doen in No Plastic Week

Bij ons doet mijn man de grote boodschappen op vrijdag of zaterdag. En ik haal voor een paar dagen. Meestal op dinsdag. Maar deze No Plastic uitdaging maakt mij danig nerveus. Vorige week had ik al gezien dat bijna alles, wat ik in mijn vertrouwde supermarkt haalde, in plastic verpakt is. Ik zal dus doosjes mee moeten nemen en een schoongemaakte oude plastic zak voor het brood. Gewapend ga ik op pad naar het Makadocenter in Nieuwegein waar nog een bakker, groenteboer, slager en kaasboer te vinden zijn. Daar kan ik ten minste vragen of ze mijn spullen in mijn bakjes willen doen zodat ik geen plastic hoef te kopen. Goed plan....
Eerst naar de slager. Deze pakt meteen een plastic zakje om mijn gehakt in te doen. Nee, zeg ik: geen plastic, kunt u het in mijn bak doen? Nou dat kon. Maar het gehakt pakte ze alsnog met een plastic zakje waarna ze het in mijn doos deed. Daarna gooide ze dat zakje weg....terwijl er een grote metalen schep bij het gehakt lag. Voor de sier zeker. Dan wilde ik ook nog kipfilet. Dat kon ook in een bak. Maar met het afwegen gaf dit zoveel problemen dat een extra plastic schaaltje gepakt moest worden wat daarna ook weer werd weggegooid. Jammer.
Maar op naar de bakker. Deze had om half 5 al al het brood in plastic zakken ingepakt. Ojee. Ik mag geen plastic kopen, zei ik. Gelukkig was dat geen probleem. Ze wilde best een brood overdoen in een papieren zak. Maar dan ga je die zak zeker weggooien, zei ik. Nee, ze ging hem recyclen. Gewoon gebruiken voor weer een nieuw brood. Normaal scheurde ze de zak open maar nu werkte ze heel nauwkeurig en de zak werd echt opgehangen bij de snijmachine. Oef, dat ging goed. Ze wist nog te vertellen dat vroeger het brood altijd in een papieren zak ging. Blijft de korst ook lekker knapperig. ?
Dan de groenteman. Daar had ik helemaal geen probleem. Alles was onverpakt en ging bij afrekenen allemaal bij elkaar in een papieren zak. Tof. Ik kocht er ook een glazen fles met sap.
Dan de kaasboer: hij vond het goed dat ik geen plastic wilde. Maar begreep het ook niet helemaal. Want ik moest zijn kaas wel nemen in zijn speciale papier want anders zou de kleur anders worden en de kaas niet meer lekker. Ik moet het nog even checken maar volgens mij is dat papier gewoon gevoerd met plastic.
Daarna nog wat halen bij de supermarkt. Tjonge, je bent wel bezig. Net als of mijn ogen zijn geopend zie ik alleen nog maar plastic. Er zijn nog maar een paar dingen die ik koop. In een pak, of in glas. (helaas met plastic dop. Niet gezien) en als alternatief voor WC papier koop ik twee pakken tissues. De kattenbrokjes kom ik niet omheen. Maar ja, de kat doet ook niet mee. :)
Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee. De winkeltjes vond ik zelfs leuk. En zo beschamend was het nu ook weer niet. Morgen eens kijken of ik melk in een fles kan krijgen...

2 opmerkingen:

  1. Raakt je wc niet verstopt van tissues of gooi je ze in een emmertje?

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/15/vaderdag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat de wc verstopt raakt. 1 tissue is ongeveer net zoveel als ik normaal wc papier pak. Liefst had ik zon wc met water. Maar die zijn heel duur.

      Verwijderen